Gemeenteraad keurt voorstel van CD&V voor inrijverbod unaniem goed

CD&V lanceerde op de gemeenteraad het voorstel om zwaar verkeer boven +3.5 ton te verbieden.
De voltallige gemeenteraad keurt het voorstel goed.

Vrachtwagenchauffeurs kijken voortaan maar beter uit als ze de Veldstraat in Watervliet willen inrijden. De Sentse gemeenteraad keurde een inrijverbod voor +3,5 ton goed vanuit de dorpskern. “Zelfs bij enkel laden en lossen”, klinkt het.

Wegenwerkers leggen de laatste hand aan de herinrichting en de modernisering van de Veldstraat. Een dossier dat al meer dan 20 jaar op de politieke agenda stond, wordt hiermee afgerond. In het verleden werd zwaar vervoer van meer dan 3,5 ton uit de smalle straat weggehaald om de veiligheid van de bewoners te verhogen. Enkel bij laden en lossen werd het nog wel gedoogd.

Straat niet onleefbaar maken

Tijdens de jongste gemeenteraad kwam oppositiepartij CD&V met een nog drastischer plan nu de straat opnieuw opengaat voor het verkeer. “Tijdens de werken kon niemand de Veldstraat in- of uitrijden”, zegt oppositieraadslid Bart Van de Keere (CD&V).

Om te beletten dat het zware verkeer, dat intussen zijn weg gevonden heeft via alternatieve routes, de straat opnieuw onleefbaar zou maken, stellen we voor om alle verkeer zwaarder dan 3,5 ton te verbieden om de straat in te rijden vanuit de dorpskern. Chauffeurs die in de Veldstraat moeten laden of lossen, kunnen perfect vanuit de andere richting komen. Zo wordt het duidelijk dat zwaar verkeer er niet langer gewenst is en kan geen enkele chauffeur vanuit de Molenstraat nog de Veldstraat inrijden.”

Het voorstel werd net niet op applaus onthaald en de gemeenteraad stemde dan ook in met het voorstel.

Ik vind het een heel goed plan”, reageerde burgemeester Franki Van de Moere (Samen). “Ik had er eigenlijk ook al mijn hoofd over gebroken, maar wat jullie voorstellen, is inderdaad een oplossing.”

Makkelijker voor politie

Voor de politiediensten wordt het meteen ook een stuk gemakkelijker om de handhaving te voeren. “Sinds de invoering van de tonnagebeperking voor doorgaand verkeer in de Veldstraat werd er sporadisch gecontroleerd”, zegt commissaris Marino Longeville van de politiezone Meetjesland Centrum.

Voertuigen met een massa in beladen toestand van meer dan 3,5 ton die geen handelingen van laden of lossen in de straat moesten verrichten, waren in overtreding. Niet altijd eenvoudig om dat te controleren.”

Uit cijfers van Centrex Wegverkeer blijkt dat vooral buitenlandse chauffeurs in dergelijke gevallen in de fout gaan. “Vaak omdat hun gps hen deze wegen aangeeft,” besluit de commissaris, “maar ook om tijd te winnen.”

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties