EEKLO / KAPRIJKE / SINT-LAUREINS

De brug tussen de bevolking en de bestuurders van tractoren kleiner maken. Dat is het opzet van de campagne die de politie van de politiezone Meetjesland Centrum nastreeft met haar pas gestarte stickeractie. “Je vindt de klevers aan de voorzijde van de tractoren”, zegt aspirant hoofdinspecteur Ruben Dellaert.

Begin dit jaar leek het een bom binnen de wereld van de landbouw. In de Flikkenkrant, een tijdschrift dat uitgegeven wordt door de politiezone Meetjesland Centrum, stond een enquête onder de titel ‘Tractoren’ waarbij burgers konden aangeven hoe en waarom zij last ondervonden van tractoren. De landbouwsector wantrouwde de zaak en vreesde een heksenjacht.

“En dat was het absoluut niet”, zegt aspirant hoofdinspecteur Ruben Dellaert, die de enquête begeleidde. “In het verleden kregen we vaak klachten binnen van burgers die je zou kunnen samenvatten onder de noemer overlast door tractoren. Mensen die zich storen aan de ogenschijnlijk hoge snelheden al dan niet in de buurt van scholen, bellen achter het stuur, of ladingen die niet goed gezekerd zijn op aanhangwagens. Soms meer dan terechte klachten, vaak ook perceptie.”

Philippe Maenhout bevestigt zijn sticker in de tractor. Aspirant hoofdinspecteur Ruben Dellaert kijkt toe. FOTO: EMT

Kleine en smalle wegen

“Met de gegevens die we uit de bevraging haalden, trekken onze wijkinspecteurs nu naar de gebruikers van tractoren. Dat zijn dikwijls landbouwers, maar ook loonwerkers en andere bestuurders van tractoren zullen worden bezocht. We zullen hen attent maken op de opmerkingen van de burgers en vragen hiermee rekening te houden. Wie op ons voorstel ingaat, krijgt een sticker die hij op zijn ruit kan kleven.” Maar het project werkt ook in de andere richting. “Aan weggebruikers vragen we respect naar het landbouwverkeer toe”, besluit Dellaert.

Philippe Maenhout uit Sint-Jan-in-Eremo was een van de eerste landbouwers die bezoek kreeg van de politie. “Ik ben alvast heel harde fan”, zegt Maenhout. “Je merkt, zeker in deze coronatijden, dat veel meer wandelaars en fietsers,op onze kleine landbouwwegen vertoeven. Zij hebben daar hun plaats, maar zij moeten ook begrijpen dat wij de wegen nodig hebben om naar onze landerijen te rijden. Vaak zijn dat nog kleine, smalle wegen waar het niet altijd eenvoudig rijden is met grote machines.”

“Als we beide een beetje opletten, dan kan landbouw en bijvoorbeeld toerisme best hand in hand gaan. Ik begrijp dat een fietser soms gefrustreerd raakt als hij de zoveelste landbouwtractor tegen komt. Omgekeerd is het ook niet altijd leuk om extra te moeten opletten dat je niemand aanrijdt. Maar geloof me, met een beetje goede wil komt dit best in orde.”

Maenhout hoopt wel dat ook steden en gemeenten hun duit in het zakje doen met bijvoorbeeld de aanleg van vrijliggende fietspaden.

De sticker die op de ruit kan gekleefd worden van de tractor. FOTO: EMT

BEELDEN AVS >>

Lees de reacties ()