Romaan Boelens

Lid OCMW-raad

• Geboortedatum:

6 maart 1945

Romaan Boelens woont in de mandeweg in Sint-Laureins en is 72 jaar. Hierdoor is hij onze mandataris met de meeste jaren op de teller. Hij blijft echter nog altijd een van onze meest gedreven krachten. Hij is in tal van verenigingen, waaronder de cd&v zeer actief.

Als vader van 5 kinderen en grootvader van 8 kleinkinderen gaat de meeste van zijn aandacht natuurlijk uit naar zijn gezin. Romaan staat altijd voor hen klaar, hij is dan ook een echte familieman. Niets is hem teveel als hij er zijn gezin of familie mee kan helpen. De gedrevenheid en passie waarmee hij zijn familie van dienst is, legt hij ook aan de dag in de verschillende verenigingen in onze gemeente waar hij actief is.

Zo zet hij zich binnen Samana, het vroegere ziekenzorg in voor mensen met zware gezondheidsproblemen. Dit doet hij samen met zijn vrouw Lutgarde Dossche die als vrijwilligster reeds diverse uitstappen en reizen van ziekenzorg begeleidde. Lutgarde kan je trouwens bijna elke zondagmiddag aantreffen in het rusthuis van Bassevelde waar ze meehelpt in de cafetaria.
Veel van Romaan’s tijd gaat naar het wijkcomité van de wijk de Comer. Ieder jaar helpt hij mee met het organiseren van de wijkkermis en de nieuwjaarsreceptie. Onlangs werd ter ere van het wijkcomité een standbeeld en ontmoetingsplek onthult waarvan hij de peter is.

Romaan is tevens een zeer gedreven wielrenner. In de winter ploeterde hij door de modder als veldrijder. Dit leverde hem in 2011 de wereldtitel veldrijden bij de senioren op. Vandaag heeft hij het veld achter zich gelaten maar als het weer het toelaat springt hij nog altijd op zijn koersfiets om, meestal in gezelschap van vrienden of familie een training af te werken.
Als gepensioneerd postbode kan hij zijn fiets immers maar moeilijk aan de kant laten staan. Naast zijn liefde voor de fiets hield hij aan deze job ook heel wat fijne collega’s over die regelmatig ontmoet op bijeenkomsten van de vriendenkring van De Post Meetjesland.

Zijn gedrevenheid en maatschappelijke betrokkenheid leverden Romaan in 2012 dan ook een mandaat op in de Sentse gemeentepolitiek. Vandaag is hij nog steeds OCMW-raadslid. In die hoedanigheid liet hij zich niet onopgemerkt. Hij liet reeds verschillende punten agenderen waarvan sommigen de krant haalden. Hier volgt een kort overzicht.

Op zijn vraag werden enkele bomen gesnoeid in de Brouwersweg wat de zichtbaarheid en de verkeersveiligheid op de weg daar sterk verbeterde. Eveneens ingegeven door zijn bezorgdheid omtrent de verkeersveiligheid vroeg hij om het kruispunt van de goochelaarstraat en het singelken beter te beveiligen.
Ook de moeilijkheden om op een veilige manier uit te wijken in hondseindestraat werden door hem op de agenda geplaatst. Hierdoor zijn nu een aantal verharde uitsteekplaatsen in die straat voorzien.