Annick Willems

Fractieleider Gemeenteraad, Kandidaat gemeenteraadsverkiezingen, Provincieraadslid, Lid Afdelingsbestuur, Gemeenteraadslid, Fractievoorzitter CD&V Gemeenteraad, Fractievoorzitter CD&V Provincieraad

• Geboortedatum:

9 mei 1961

• Geboorteplaats:

Assenede

Over Annick. Actief en gedreven, dat is Annick Willems. In het secundair onderwijs volgde ze wiskunde-wetenschappen aan het Onze-Lieve-Vrouw ten Doorn instituut te Eeklo. Daarna studeerde ze aan de universiteit van Gent licentiaat psychologische en pedagogische wetenschappen. Na haar studies werkte van 1984 tot 1985 als pedagoge aan de normaalschool Ten Doorn in Eeklo en daarna 6 jaren als wetenschappelijke medewerkster op de dienst Didactiek aan de Universiteit van Gent. Van 1992 tot 1995 werkte ze bij de VDAB en van 1996 tot 2014 als pedagogisch adviseur bij VIZO, Vlaams Instituut voor Zelfstandig Ondernemen, later SYNTRA Vlaanderen genoemd. Vanaf 1 september 2014 is ze algemeen directeur van College O.-L.-V.-ten-Doorn te Eeklo.

Sinds de jaren '80 is Annick actief in de CD&V op lokaal en nationaal vlak. De politieke microbe kreeg zij vanuit een warm, hartwerkend en breed maatschappelijk geengageerd landbouwersgezin. Zij maakt deel uit van het algemeen partijbestuur CD&V.  Ze werd in 1989 actief in de gemeentelijke politiek, in 1989 werd ze in Sint-Laureins OCMW-raadslid. Ze werd in 1991 provincieraadslid, wat ze tot heden is. Annick is deze legislatuur fractieleider voor de CD&V in de provincieraad Oost-Vlaanderen.
Ze nam voor het eerst deel aan de gemeentelijke verkiezingen in oktober 1994 en was van 1995 tot 2000 OCMW-voorzitster. Bij de volgende lokale verkiezingen werd ze in 2001 1ste schepen. Begin 2007 volgde ze partijgenoot Jozef Van Braekel op als burgemeester. Ze werd zo de eerste vrouwelijke burgemeester van Sint-Laureins en in het Meetjesland.  Ze bleef burgemeester tot de verkiezingen van 2012, waarna ze fractieleider werd voor de CD&V in oppositie in de gemeenteraad van Sint-Laureins.

Annick staat voor Betrokken Bewogen Besturen. Zij wordt ervaren als een competent iemand steunend op een brede en relevante kijk op de samenleving steeds met de nodige dossierkennis. Dankzij haar doordachte aanpak, werkkracht, dynamiek en bestuurskracht heeft zij heel wat gerealiseerd, gemeentelijk en provinciaal. Zij wil verder werken aan een leefbare plattelandsgemeente, met evenwicht tussen landbouw en toerisme, open ruimte & wonen. Zij heeft oog voor een warme samenleving waar mensen zich goed voelen en met zorg voor de meest kwetsbaren onder ons.

Ik wil me de komende 6 jaar graag inzetten voor:

- een leefbare plattelandsgemeente met aandacht voor de noden van de dorpsbewoners, erkenning voor de middenstand, horeca en dienstverlening in elk dorp van Sint-Laureins

- een kwaliteistvol en integraal thuiszorgbeleid

- kinderopvang voor baby's, kleuters en schoolgaande kinderen

- ondersteuning van vrijwilligers, mantelzorgers en sociale culturele verenigingen - zij zijn het cement van een solidaire samenleving

- correcte, volledige en tijdige informatie voor elke inwoner

- betaalbare woningen voor jonge mensen in onze plattelandsgemeente, nieuwe woonmogelijkeheden ontwikkelen als meergezinswoningen, kangoeroewoningen, mobiele woningen en inbouwmogelijkehden voor ouderen die bij hun kinderen willen/kunnen wonen

- onderhoud van de wegen en voetpaden

- zorg voor de kwetsbaren, levenskwaliteit voor elkeen

Mijn grootste dromen voor Sint-Laureins zijn:

- Sint-Laureins terug op de kaart zetten zoals in de vorige legislatuur (denk aan 2 jaar Ambassadeurschap Vlaanderen lekker land, het palingfestijn in het Godshuis, de jaarlijkse grootse sportmanifestatie met huldiging sportlaureaten in de sporthal, uitreiking Cultuurprijs in de voroge legislaturen, enz.)

- Erkenning als mooie plattelandsgemeente, oase van rust, toerisme, landbouw en natuur, ... heerlijk om er te vertoeven , te wonen en te leven.

- Een bewogen, betrokken bestuur met visie op beleid en toekomstige ontwikkleingen van de gemeente, met méér agendapunten te bespreken op de gemeenteraad méér dan de luttele administratieve agendapunten dan zoals het nu is, met méér dan een beleidsploeg van 'brood en spelen'

De weg vooruit betekent voor mij ...

- BEWOGEN, BETROKKEN, BESTUREN met oog voor de vargen en noden van de inwoners

- durven beleidsbeslissingen nemen