Annick Willems

Provincieraadslid, Lid Afdelingsbestuur, Gemeenteraadslid, Fractievoorzitter CD&V Gemeenteraad, Fractievoorzitter CD&V Provincieraad

• Geboortedatum:

9 mei 1961

• Geboorteplaats:

Assenede

Annick Willems ging naar de vrije lagere school in Landsdijk, Bassevelde. In het middelbaar volgde ze wiskunde-wetenschappen aan het Onze-Lieve-Vrouw ten Doorn instituut te Eeklo. Daarna studeerde ze aan de universiteit van Gent licentiaat psychologische en pedagogische wetenschappen. Na haar studies werkte van 1984 tot 1985 als pedagoge aan de normaalschool Ten Doorn in Eeklo en daarna 6 jaren als wetenschappelijke medewerkster aan de Universiteit van Gent. Van 1992 tot 1995 werkte ze bij de VDAB en van 1996 tot 2014 als pedagogisch adviseur bij VIZO, Vlaams Instituut voor Zelfstandig Ondernemen, later SYNTRA Vlaanderen genoemd. Vanaf 1 september 2014 is ze algemeen directeur van College O.-L.-V.-ten-Doorn te Eeklo.
Sinds de jaren 80 is Annick actief in de CD&V op lokaal en nationaal vlak. Z ij maakt deel uit van het algemeen partijbestuur CD&V.  Ze werd in 1989 actief in de gemeentelijke politiek, in 1989 werd ze in Sint-Laureins OCMW-raadslid. Ze werd in 1991 provincieraadslid, wat ze tot heden is. Annick is deze legislatuur fractieleider voor de CD&V in de provincieraad Oost-Vlaanderen.
Ze nam voor het eerst deel aan de gemeentelijke verkiezingen in oktober 1994 en was van 1995 tot 2000 OCMW-voorzitster. Bij de volgende lokale verkiezingen werd ze in 2001 1ste schepen. Begin 2007 volgde ze partijgenoot Jozef Van Braekel op als burgemeester. Ze werd zo de eerste vrouwelijke burgemeester van Sint-Laureins en in het Meetjesland.  Ze bleef burgemeester tot de verkiezingen van 2012, waarna ze fractieleider werd voor de CD&V in oppositie in de gemeenteraad van Sint-Laureins.