Mijnheer de Staatssecretaris, welkom.

Beste vrienden en sympathisanten welkom en dank voor uw steun en aanwezigheid.

In het begin van de nieuwe legislatuur (5 jaar terug) voor de gemeente hebben wij bewust als afdelingen Kaprijke, Sint-Laureins en Assenede gekozen voor een nauwe samenwerking om daar sterker uit te komen. KSA noemen we ons intern en de KSA is hier als jeugdbeweging in de weer voor het goede doel, laten we hen ook steunen. Zij en wij steunen het project van de KSA in de warmste week Studio Nona. Koop daarom hun zelf gebakken wafels aan € 5 per zakje. Dank en succes.

Wij hadden al Koen Geens te gast als minister van financiën destijds, Piet Vantemsche kwam ons als boerenbondvoorzitter spreken over landbouw in wereldperspectief. Wij hadden met onze voorzitter Wouter Beke een fijn mosselfestijn in Oosteeklo en vorig jaar was europarlementslid Ivo Belet te gast in Lembeke. Wij gaan in stijgende lijn met vandaag onze Staatssecretaris Pieter De Crem.

Wij hielden als afdeling Sint-Laureins op onze website een enquête om na te gaan of mensen een fusie nodig of niet vinden en zo ja met welke buurgemeenten. Daaruit blijkt dat 75% van de deelnemers wel degelijk een fusie willen. 75% wil dat we dan samengaan met Kaprijke en de helft ziet ook Assenede als partner zitten.

Indien dat bewaarheid zou worden dan zijn wij als afdelingen natuurlijk goed voorbereid met 5 jaar samenwerking.

Een kwart van de deelnemers wil ook met Eeklo of Maldegem fusioneren. Voor onze gemeente zal het zeker niet in 2019 zijn dat we fusioneren maar om sterk te staan voor onderhandelingen zou het toch wenselijk zijn dat het volgend bestuur kan rekenen op een ruime meerderheid bij de bevolking. Wij gaan er voor om die nieuwe meerderheid te vormen en er deel van uit te maken.

Als Christendemocraten zijn wij er om gelijkenissen te vinden tussen mensen. Wij willen mensen verbinden, bijeen brengen en niet tegen mekaar opzetten. Wij kiezen voor de moeilijke weg in het midden, de weg in het grijs (niet zwart of wit).

Wij realiseerden staatshervorming na staatshervorming, europese eenmaking, welvaart voor onze bevolking.

Ook plaatselijk willen wij werken rond de leefbaarheid van onze dorpen. Of ze nu zelfstandig zijn of in een groter geheel vervat. Elk dorp, elke wijk, elke mens telt voor ons. Arm of rijk, vrouw of man, oud of jong en ga zo maar verder.

Hier ter plaatse, maar ik vermoed ook in Assenede en Kaprijke is de leefbaarheid van onze dorpen een belangrijk aandachtstpunt. Vele aspecten daarvan zijn belangrijk. Bereikbaarheid, aanwezigheid van scholen en winkels, dokters en dienstverleners, economische ontwikkeling van landbouw en andere bedrijven, en ga zo maar verder.

Wij zijn ondertussen intensief bezig met de lijstvorming en zullen op onze Nieuwjaarsdegustatie van 21 januari 2018 jullie daaromtrent meer informatie geven.

Pieter De Crem voorstellen is niet nodig.

Dat we hier vandaag als kleine afdeling zo een grote meneer aanwezig hebben is voor ons een grote eer. Pieter dank dat u uw agenda hebt overhoop gehaald om ons hier in het noorden van het Meetjesland te bezoeken.

In niet gemakkelijke tijden op niet altijd eenvoudige posten lid zijn van een regering midden deze internationaal onstabiele wereld met vluchtelingen, aanslagen en andere problemen vergt een zekere moed en volharding.

Pieter is iemand met een duidelijke visie en die zeer bewust de nodige stappen zet, maar ook achter de schermen goed werk aflevert. Een staatsman ! Waar hij in een vorige regering op Defensie her en der ter wereld in vijandelijk gebied onze militairen een hart onder de riem ging steken mag hij dat nu doen bij meer vredelievende missies.

Ik herinner mij nog levendig dat hij ons land op de kaart zette in het kader van de Navo en bijgevolg ook in de verenigde staten, zodat ook internationaal de stem van België wordt gehoord. Vandaag op het departement buitenlandse handel, met de onderhandelingen over de Brexit en met figuren als Trump akkoorden sluiten zal ook wel niet eenvoudig zijn. We kunnen op hem rekenen om onze economische belangen veilig te stellen.

Als de koning op buitenlandse missie gaat zien we ook hem mee aanschuiven aan onderhandelingstafels.

Daarnaast is Pieter ook nog steeds met hart en ziel verknocht aan zijn Aalter.

Als CD&V zijn wij in de eerste plaats de grootste partij in Vlaanderen op lokaal vlak en hebben overal gemeenteraadsleden en ocmw-raadsleden die nauw verbonden zijn met de mensen in hun dorp.

Het is niet voor niets dat de familie De Crem al sinds jaar en dag zich inzet voor de groei en bloei van zijn gemeente. De meeste burgemeester willen liefst een luchthaven kwijt, maar door de fusie met Knesselare en Aalter vanaf 1 januari 2019 zal Aalter voortaan via de autosnelweg, trein, het water en de luchthaven van Ursel bereikbaar zijn.

Dat hij als titelvoerend burgemeester van Aalter er in slaagde om in alle stilte een akkoord te sluiten met Knesselare getuigt er van dat ook een kleine gemeente bereid is om aan te sluiten bij een grote. Zij hebben het gevoel en de overtuiging dat ook de kleine deelgemeenten niet zullen verwaarloosd achter blijven maar volwaardig deel van Aalter uit zullen maken, zoals Lotenhulle en Bellem. We wensen hem in ieder geval alle succes toe in oktober volgend jaar.

Pieter mag ik u vragen ons over de nationale en de lokale politiek een boodschap van hoop te brengen. Wij geven u graag het woord.