Vanaf 1 januari 2018 is de afslanking van de Vlaamse provincies een feit. De afslankingsplannen van de Vlaamse regering wierpen een schaduw over een groot deel van deze legislatuur, al te lang bleef onduidelijk waar men naartoe wilde en welke impact dat op ons bestuur zou hebben.

Het doek valt over de persoonsgebonden bevoegdheden en de provincie heeft nog enkel taken op het vlak van de grondgebonden bevoegdheden. De provincie verliest bevoegdheden die ons nauw aan het hart lagen (en liggen), waar wij als CD&V het verschil konden maken. Ik denk bijvoorbeeld aan het jeugdwerk voor allen, de bovenlokale sportondersteuning, de platformen voor lokale ouderenadviesraden, de cultuurspreidende en cultuureducatieve projecten. 2017 was het laatste jaar waar de Provincie cultuurprijzen kon uitschrijven, podiumtalenten kansen geven, wedstrijden organiseren en bovenlokale projecten subsidiëren.

We hopen dat de Vlaamse overheid aan de talrijke cultuur-, welzijns-, sportverenigingen en initiatieven een even kwaliteitsvolle ondersteuning zal bieden.

Ik hoop ook dat, met de vernieuwde taakstelling, de provincie zijn rol als bovenlokaal beleidsniveau voor de gemeenten betekenisvol en ondersteunend blijvend kan opnemen.

Dat nieuwe project voor Oost-Vlaanderen zal echter met minder mensen gerealiseerd worden. Het aantal verkozenen zal gehalveerd worden na de komende provincieraadsverkiezingen op 14.10.2018. Op 3 december 2018 zal bij de installatie van de nieuwe provincieraad de afslanking dus ook letterlijk in het halfrond in het Provinciehuis zichtbaar zijn : 36 i.p.v. 76 raadsleden, inclusief 4 i.p.v. 6 gedeputeerden.

Maar ook het aantal provinciale personeelsleden wordt ondertussen fel verminderd. Door de nieuwe taakstelling hebben velen de overstap moeten maken naar een lokale overheid of naar Vlaanderen..

Nu is het tijd om de discussie achter ons te laten en de taken op het vlak van de grondgebonden bevoegdheden maximaal ten uitvoer te brengen. Het nieuwe kader biedt voldoende opportuniteiten om als provincie een meerwaarde te creëren voor elke Oost-Vlaming.

Annick Willems
Provincieraadslid en fractieleider CD&V Provincieraad Oost-Vlaanderen