Radio 2 Oost-Vlaanderen houdt een zomertoer langs alle beelden die gewonnen werden met de wedstrijd "Thuis voor een Beeld". Sint-Laureins was als eerste aan de beurt want 22 jaar geleden, in 1995  werd de gemeente St-Laureins de eerste winnaar van wedstrijd "Thuis voor een beeld" georganiseerd door Eandis samen met de provincie Oost-Vlaanderen en Radio 2.

Het prachtige beeld "Als de vos de passie preekt, boer let op je ganzen" van kunstenaar Chris Ferket kreeg een plek in de Oudemanskreek. Velen herinneren zich de ambiance en de veerkracht waarmee vele enthousiaste inwoners van onze gemeente een radioprogramma verzorgden, een opdracht in het kader van deze wedstrijd. Het was een ware stunt dat de gemeente de wedstrijd won en vandaag leefde deze gebeurtenis van toen weer helemaal op in en rond de Oudemanskreek. De voormiddag startte met o.a. een ode aan de overleden kunstenaar gebracht door Jozef van Braekel, toen Burgemeester, ook de heer Hendrik Coleman (Radio 2) was terug van de partij. De hele dag waren er leuke activiteiten met optredens van onze lokale talenten aan de oevers van de kreek maar ook een boerenmarkt, helicoptervluchten e.a. een heerlijke dag met stralend weer en een fijne sfeer en amusement  en vele herinneringen aan het fantastische gebeuren van toen, een boost voor het toerisme in Sint-Laureins.
Annick Willems, Fractieleider Cd&V Gemeenteraad.

rom AVS on Vimeo.

3.jpg